The first, the last, my everything ... Pieter François | C/A Planner

The first, the last, my everything ... Pieter François

Pieter François, verantwoordelijke kortetermijnverhuur bij Natuurinvest en zaakvoerder van Mabajaat, deelt zijn evenementiële memoires


Pieter François (34) werkt sinds september 2019 als verantwoordelijke events bij Natuurinvest, en heeft daarnaast zijn eigen freelancebedrijf Mabajaat, waaronder zijn werk als eventmanager bij Concertgebouw Brugge ressorteert, evenals zijn tv-werk achter de schermen voor ondermeer Play Sports en De Zevende Dag. Daarnaast is hij ook docent Evenementenorganisatie bij Syntra. Nu we hem vragen een evenementieel boekje open te doen over zijn professionele geschiedenis, keren we terug naar zijn periode bij evenementenbureau TMAB, het Klarafestival, het Lichtfestival in Gent, om te eindigen in de Kamermuziekzaal van het Concertgebouw in Brugge.

 

de-pensioentrein.jpg

The first ... De Pensioentrein met TMAB

'Dat was me eigenlijk de vuurdoop wel. Ik was pas afgestudeerd en mocht bij het evenementenbureau TMAB uit Londerzeel meteen een vrij groot publieksevenement mee op de rails zetten. Letterlijk: het ging immers over de Pensioentrein, een evenement van de pensioendienst van de federale overheid, die eens met hun uitleg over pensioenen tot bij de mensen wouden komen. Daarvoor organiseerden een soort roadshow, waarbij oude treinstellen van de NMBS werden ingezet in de grote sleutelstations in Vlaanderen, Brussel en Wallonië, in een tijdsspanne van ongeveer twee weken. Daarin zaten de pensioenspecialisten van de overheid klaar om (bijna-)gepensioneerden antwoord te bieden op vragen zoals: Wanneer kan ik met pensioen, hoeveel zal ik krijgen, enzovoort . Er was ook, het doelpubliek indachtig, een stukje taart en een kopje koffie voorzien. Je kunt al nagaan: het werd een ware overrompeling.

Zo beschreven de kranten ook het evenement. Blikvanger van het evenement was een oude stoomlocomotief, ook van de NMBS, die het traject van Brussel-Noord naar Brussel-Zuid afreed. Er wordt al eens geklaagd over onze nationale spoorwegmaatschappij, maar ik herinner me toch een vlotte samenwerking indertijd voor de huur van al die treinstellen (het kan vandaag overigens nog altijd, je kunt contact opnemen met die dienst Special Events van NMBS Internationaal, via Christophe Schaukens op 09 118 24 86 of christophe.schaukens@belgiantrain.be).'

The last ... lanceringsconcert Bryggen Strings, Concertgebouw Brugge

'Mijn laatste evenement was ook meteen mijn voorlopig allerlaatste evenement in Concertgebouw Brugge, eigenlijk de avond voor de regering uiteindelijk besliste om naar een lockdown light over te gaan. Heel sneu eigenlijk voor organisatrice Jolente De Maeyer, een van 's lands toonaangevende violistes, die nog niet zo lang geleden een doorstart van Het Kamerorkest Brugge had bewerkstelligd en voor wie dit concert eigenlijk een eerste echte grotere showcase was naar het publiek. Dit event heeft echter niet de impact gehad dat het had moeten hebben. We hadden het ook al wat voelen aankomen: er zaten al gaten in het publiek, daar in de prachtige Kamermuziekzaal, en ook de b2b-gasten hadden al in niet onaanzienlijke getale hun komst afgezegd, vaak ook door company policy.

Tijdens het concert kreeg ik de ene oproep na de andere van andere organisatoren, die zich afvroegen hoe het verder moest met hun event in de maanden maart en april. Nog geen 24 uur later kwam de regering met het antwoord.'

My everything ... Lichtfestival Gent

'Het evenement dat me uiteindelijk toch met het meest trots vervult, moet de organisatie van het Lichtfestival Gent zijn. Voor het Festival van Vlaanderen had ik al de schouders gezet onder het Klarafestival, en daar moet ik toch iets zinvols gedaan hebben, want op basis van mijn werk aldaar werd ik door Serge Platel, de producer van het Lichtfestival Gent, aangezocht om mee een eerste editie uit de grond te stampen. Een lichtfestival kenden we toen alleen van Lyon, bij mijn weten het allereerste, en in Eindhoven was er ook Glow geweest. Zo'n concept neerpoten in een nieuwe stad: dat was eigenlijk pure rock and roll. Ik deed er werkelijk alles: zo moesten we in de hele stad, in woningen van mensen, zware beamers neerzetten. Op den duur had ik van half Gent een huissleutel! Dat was gewoon handiger, omdat we vaak binnen en buiten moesten om die projectoren op te starten en af te zetten. 

Nu moet ik voor het eerste jaar wel toegeven dat we totaal in de knoei zijn geraakt op het vlak van mobiliteit: we hadden ergens 10.000 bezoekers verwacht in totaal, maar op de eerste dag hadden we er al 30.000, de tweede dag 70.000 en de derde dag 100.000 bezoekers. Een goede leerling zijnde hadden we tegen het tweede jaar wel een uitgekiend mobiliteitsplan klaar. Maar het allerleukste was, toen ik me anoniem tussen de massa begaf, alle oohs en aahs te horen bij de bezoekers. Toen wist ik waarom ik al dat gekkenwerk had verricht.'

En het volgende evenement ...?

Terecht iets om trots op te zijn, zo mee aan de wieg staan van een succesvol publieksevenement. Traditiegetrouw blikken we als uitsmijter ook altijd even vooruit naar het volgende evenement. In deze coronatijden durven we het haast niet te vragen ... 'Ik zal je inderdaad moeten teleurstellen', bevestigt Pieter François onze vrees. 'De evenementenagenda van Concertgebouw Brugge staat leeg, evenals die van Natuurinvest. Normaal zouden we op ons domein De Doornpanne / De Hoge Blekker in Oostduinkerke de North C Trail te gast hebben gehad van Sport Events, maar ook dat is afgelast, net als onder meer het Hyacintenfestival in het Hallerbos en de opening van de Museumtuin aan het kasteel van Gaasbeek. Ik hoop dat we zo snel mogelijk weer events mogen hosten op onze natuurlocaties. Lezers van CORPORATEPLANNER.be die in deze evenementluwe tijden toch wat inspiratie willen opdoen over evenementen, teambuildings en boomplantacties in volle natuur, nodig ik ondertussen wel uit om event te grasduinen op www.natuurlocaties.be.'

Lezers die interesse hebben in een meeting of event op een van de locaties van Natuur & Bos, kunnen contact opnemen met Pieter François op +32 2 553 07 65 of mailen naar pieter.francois@vlaanderen.be.

Terug naar overzicht